ANATOMIA COMPARATA ED EVOLUZIONE BIOLOGICA A - LModule ANATOMIA COMPARATA
Academic Year 2023/2024 - Teacher: ANNA MARIA PAPPALARDOExpected Learning Outcomes
Knowledge and understanding of vertebrate diversity in a phylogenetic context; ability to apply knowledge of the descriptive anatomy, embryology, the role of structures to understanding the evolution of vertebrates. Develop autonomy of judgment and communicative skills.
Course Structure
Lectures and laboratories.
Required Prerequisites
Attendance of Lessons
Detailed Course Content
Introduction to the study of the organ systems of vertebrates and their evolution. Unity of the structure of the Vertebrates. - Protection. Tegument and its derivatives, structure and functions of the skin, the tegument of the fish: the importance of dermal derivatives, the tegument of tetrapods: the importance of dander. - Support. The skull: relations between cranial components and evolution; axial skeleton: the evolution of the vertebrae, appendicular skeleton. - Circulation. Evolution of the cardiovascular system of vertebrates. Functional considerations and models of blood circulation. - Excretion and reproduction. The urinary system: structure and evolution of the kidney; osmoregulation in freshwater, sea water and land vertebrates. Reproductive system: development and differentiation of the gonads. Genital ducts. - Coordination and integration. Nervous system and sense organs. The nervous system: outlines, spinal cord and peripheral nerves, the brain and its evolution, the organ of smell, the ear and the eye.
Textbook Information
I -Stingo et al., Anatomia Comparata. Edi. Ermes
II - Liem et al., Anatomia comparata dei Vertebrati una visione funzionale
ed evolutiva. EdiSES.
III - E. Giavini, E. Menegola, Manuale di Anatomia Comparata. EdiSES
IV - G.C.Kent, Anatomia comparata dei Vertebrati. Ed Piccin.
Course Planning
Subjects | Text References | |
---|---|---|
1 | 1. The Chordates | V - I (Cap.2) |
2 | 2. Evolutionary history of Vertebrates | V - I (Cap.2) |
3 | 3. General concepts of Embryology | V - I (Cap. 3) |
4 | 4. Early developmental stages of Vertebrates | V - I (Cap. 3) |
5 | 5. Vertebrate organisation plan | V - I (Cap. 1) |
6 | 6. Integumentary apparatus: integument of primitive aquatic vertebrates | V - I (Cap.4) |
7 | 7. Tegumentary apparatus: integument of terrestrial ectothermic vertebrates (Amphibians and Reptiles) | V - I (Cap.4) |
8 | 8. Tegumentary apparatus: tegument of terrestrial endothermic vertebrates (Birds and Mammals) | V - I (Cap.4) |
9 | 9. Generalities on the skeletal system | V - I (Cap.5) |
10 | 10. Skull: development of the cranial box and splanchnocranium | V - I (Cap.5) |
11 | 11. Evolution of the splanchnocranium: appearance of the jaws | V - I (Cap.5) |
12 | 12. Sospensione delle mascelle al cranio | V - I (Cap.5) |
13 | 13. Evoluzione della scatola cranica propriamente detta | V - I (Cap. 5) |
14 | 14. Evoluzione del dermatocranio | V - I (Cap. 5) |
15 | 15. Organogenesi del cuore | V - I (Cap. 7) |
16 | 16. Evoluzione della cavità cardiaca | V - I (Cap. 7) |
17 | 17. Evoluzione del sistema arterioso | V - I (Cap. 7) |
18 | 18. Evoluzione degli archi aortici | V - I (Cap. 7) |
19 | 19. Evoluzione del sistema venoso | V - I (Cap. 7) |
20 | 20. Evoluzione del sistema linfatico | V - I (Cap. 7) |
21 | 21. Modelli di circolazione sanguigna | V - I (Cap. 7) |
22 | 22. Sistema respiratorio: generalità | V - I (Cap. 8) |
23 | 23. Sistema respiratorio dei pesci: branchie | V - I (Cap. 8) |
24 | 24. Pesci polmonati | V - I (Cap. 8) |
25 | 25. Polmoni dei tetrapodi | V - I (Cap. 8) |
26 | 26. Sistema renale: generalità | V - I (Cap. 10) |
27 | 27. Origine embrionale delle strutture renali | V - I (Cap. 10) |
28 | 28. Strutture del neurone | V - I (Cap. 10) |
29 | 29. Osmoregolazione dei pesci | V - I (Cap. 10) |
30 | 30. Escrezione dei prodotti azotati | V - I (Cap. 10) |
31 | 31. Sistema genitale: generalità | V - I (Cap. 11) |
32 | 32. Sistema digerente: generalità | V - I (Cap. 9) |
33 | 33. Sistema nervoso: generalità | V - I (Cap. 14) |
34 | 34. Sviluppo del sistema nervoso | V - I (Cap. 14) |
35 | 35. Midollo spinale: generalità, nervi spinali ed evoluzione | V - I (Cap. 14) |
36 | 36. Suddivisione di base dell'encefalo dei Vertebrati | V - I (Cap. 15) |
37 | 37. Midollo allungato | V - I (Cap. 15) |
38 | 38. Cervelletto | V - I (Cap. 15) |
39 | 39. Mesencefalo | V - I (Cap. 15) |
40 | 40. Diencefalo | V - I (Cap. 15) |
41 | 41.Telencefalo | V - I (Cap. 15) |
42 | 42. Nervi cranici | V - I (Cap. 14) |
43 | 43. Organi di senso: occhio | V - I (Cap. 16) |
44 | 44. Sviluppo embrionale dell'occhio | V - I (Cap. 16) |
45 | 45. Organi di senso: orecchio | V - I (Cap. 16) |
46 | 46. Orecchio interno, medio ed esterno | V - I (Cap. 16) |
47 | 47. Sviluppo embrionale dell'orecchio interno | V - I (Cap. 16) |
48 | N.B. La conoscenza degli argomenti contrassegnati con l'asterisco è condizione necessaria ma non sufficiente per il superamento dell'esame. Rispondere in modo più che sufficiente alle domande su tali argomenti non assicura, il superamento dell'esame | |
49 | N.B.La verifica dell'apprendimento potrà essere effettuata anche per via telematica, qualora le condizioni lo dovessero richiedere, e in questo caso le modalità potranno essere differenti rispetto a quanto descritto in precedenza. |
Learning Assessment
Learning Assessment Procedures
The final oral examination will be preceded by a preliminary written test consisting of a test with multiple-choice questions, two open-ended questions and an outline. Those who do not pass the test will be discouraged from continuing the examination.
During the course, an in itinere test is scheduled, consisting of 20 multiple-choice questions, 2 open-answer questions and 1 outline, the procedures for which will be shown in detail at the beginning of the course: in order to take part in the in itinere test, it is necessary to have attained at least 70% attendance of the lessons held to date. Passing the in itinere test will give access to the final oral examination.