ENVIRONMENTAL ASSESSMENTS AND THEMATIC MAPPING
Module BOTANICAL ASPECTS

Academic Year 2023/2024 - Teacher: Pietro MINISSALE

Expected Learning Outcomes

The module aims to know the essential legislation for environmental protection and evaluation; acquire critical capacity to examine plans and projects to be evaluated; know the tools of representation and evaluation such as indexes, matrices and cartographic representations in the floristic and vegetational field.

Course Structure

The teaching is based on lectures supported by presentations "Power point" containing information  on the issues addressed. moreover, there will be exercises on the topics dealt with in the form of case studies  and surveys in the field with the teacher

Detailed Course Content

Environmental assessment: general and the relevant legislative framework. The threatened flora and red lists. The vegetation as an indicator of the state of the environment .The species and habitats of community interest. The impact assessment: guidelines. The environmental impact assessment: guidelines. The strategic environmental assessment: guidelines. Techniques for the identification of the impacts (thematic mapping, matrices). Measures to minimize the impacts. Renaturation interventions and environmental restoration. Study Cases. The vegetation mapping in environmental assessment

Textbook Information

1. Massimo Aleo  2012 – Valutazioni ambientali Le procedure di VAS, VIA, AIA, e VI nel governo del territorio Grafill ISBN 13 978-88-8287-464-7 

2. Valutazione di piani e progetti aventi un.incidenza significativa sui siti della rete Natura 2000 -  Guida metodologica alle disposizioni dell’articolo 6, paragrafi 3 e 4 della direttiva Habitat. 92/43/CEE – Commissione Europea (file pdf)

3. Informatore Botanico Italiano n 40 supplemento 1. Flora da conservare (pdf file fornito dal docente)

4. INTERPRETATION MANUAL OF EUROPEAN UNION HABITATS EUR 28  2013 EUROPEAN COMMISSION DG ENVIRONMENT (file pdf)

5. Blasi et al. 2010. Manuale italiano di interpretazione degli habitat (Direttiva 92/43 CEE) consultabile al link http://vnr.unipg.it/habitat/index.jsp

Course Planning

 SubjectsText References
1La valutazione ambientale: generalità e quadro legislativo di riferimentoMassimo Aleo 2012 – Valutazioni ambientali Le procedure di VAS, VIA, AIA, e VI nel governo del territorio Grafill
2La flora minacciata e le liste rosse. Informatore Botanico Italiano n 40 supplemento 1.
3La vegetazione come indicatore dello stato dell’ambientePresentazioni fornite dal docente
4Le specie e gli habitat di interesse comunitarioINTERPRETATION MANUAL OF EUROPEAN UNION HABITATS EUR 28 2013 EUROPEAN COMMISSION DG ENVIRONMENT
5La valutazione di incidenza: linee guidaGuida metodologica alle disposizioni dell’articolo 6, paragrafi 3 e 4 della direttiva Habitat.
6La valutazione di impatto ambientale: linee guidaMassimo Aleo 2012 – Valutazioni ambientali Le procedure di VAS, VIA, AIA, e VI nel governo del territorio
7La valutazione ambientale strategica: linee guidaMassimo Aleo 2012 – Valutazioni ambientali Le procedure di VAS, VIA, AIA, e VI nel governo del territorio
8Tecniche per l’individuazione degli impatti Presentazioni fornite dal docente
9Misure di minimizzazione degli impatti.Presentazioni fornite dal docente
10Interventi di rinaturazione e restauro ambientale.Presentazioni fornite dal docente
11Casi studioPresentazioni fornite dal docente
12La cartografia della vegetazione nelle valutazioni ambientaliPresentazioni fornite dal docente

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

Oral exam. It is permitted to organize oneself into working groups which, starting from a project to be evaluated, provided by the teacher or proposed by the students themselves (taken for example from the VIA VAS website of the Italian Ministry of the Environment), allows the topics of the course to be addressed on a concrete case. For this purpose it is necessary to prepare a "power point" presentation which with images facilitates understanding of the topics covered by exemplifying for example. the places affected by the project, species and habitats involved, evaluation matrices, etc. The presentation may provide an opportunity to ask questions on the topics covered in the course. Particular attention must be paid to regulatory references on environmental matters
VERSIONE IN ITALIANO