PROTECTION AND MANAGEMENT OF WILDLIFE

Academic Year 2023/2024 - Teacher: Giorgio SABELLA

Expected Learning Outcomes

Acquisition of basic knowledge of European, national and regional legislation on wildlife conservation. Concepts and principles of management and nature conservation. Knowledge of the main threats to wildlife and natural environments and habitats. Acquisition of the main methods used to wildlife monitoring aimed at environmental planning, conservation of natural resources and environmental restoration. Alien invasives species.

Course Structure

Lectures and practical exercises in field. If the teaching will give in a mixed or remote way, the necessary changes with respect to what was previously stated may be introduced, in order to respect the program envisaged and reported in the Syllabus.

Required Prerequisites

Basic knowledge on the principles of zoological systematics; basic knowledge of international and national regulations on wildlife protection.

Attendance of Lessons

The attendance is required.

Detailed Course Content

Methodologies for the study of the fauna: list of species and ecosystemic approach - Populations in decline and in danger of extinction, endangered species on a global scale and local IUCN Red List; - Alien species; DAISIE database; arrangements, and risks of globalization fauna; - Strategies for conservation and wildlife management through the systems of protected areas and ecological networks, with particular reference to the Mediterranean area; - Reintroductions and restocking; - Models in ecological conservation strategies at global and local level; - GIS applications; - National and international legislation; - Planning and wildlife conservation.

Textbook Information

R. Primack, L. Carotenuto, 2003 - Conservazione della Natura. Zanichelli, 528 pp.
R. Massa, V. Ingegnoli, 1999 - Biodiversita, Estinzione e Conservazione. UTET, 518 pp.
F. Petretti, 2003 – Gestione della fauna. Edagricole, 370 pp.
Lecture notes

Course Planning

 SubjectsText References
1Popolazioni in declino ed a rischio di estinzioneR. Primack, L. Carotenuto, 2003 - Conservazione della Natura. R. Massa, V. Ingegnoli, 1999 - Biodiversita, Estinzione e Conservazione. Appunti delle lezioni.
2Specie minacciate su scala globale e locale liste rosse IUCNR. Primack, L. Carotenuto, 2003 - Conservazione della Natura. R. Massa, V. Ingegnoli, 1999 - Biodiversita, Estinzione e Conservazione. Appunti delle lezioni.
3Specie alloctone; database DAISIER. Massa, V. Ingegnoli, 1999 - Biodiversità, Estinzione e Conservazione. F. Petretti, 2003 – Gestione della fauna. Appunti delle lezioni
4Metodologie per lo studio della fauna: elenco delle specie ed approccio ecosistemico Appunti delle lezioni
5Modalità, problemi e rischi della globalizzazione faunisticaR. Primack, L. Carotenuto, 2003 - Conservazione della Natura. Appunti delle lezioni
6Strategie di conservazione e gestione della fauna tramite i sistemi di Aree protette e reti ecologiche con particolare riferimento all’area mediterraneaR. Primack, L. Carotenuto, 2003 - Conservazione della Natura. R. Massa, V. Ingegnoli, 1999 - Biodiversita, Estinzione e Conservazione. F. Petretti, 2003 – Gestione della fauna. Appunti delle lezioni
7Reintroduzioni e ripopolamentiF. Petretti, 2003 – Gestione della fauna. Appunti delle lezioni
8Modelli ecologici nelle strategie di conservazione a livello globale e localeR. Primack, L. Carotenuto, 2003 - Conservazione della Natura. R. Massa, V. Ingegnoli, 1999 - Biodiversita, Estinzione e Conservazione. F. Petretti, 2003 – Gestione della fauna. Appunti delle lezioni.
9Applicazioni GISAppunti delle lezioni
10Normativa nazionale, comunitaria e internazionaleF. Petretti, 2003 – Gestione della fauna. Appunti delle lezioni
11Pianificazione territoriale e conservazione della faunaR. Primack, L. Carotenuto, 2003 - Conservazione della Natura. R. Massa, V. Ingegnoli, 1999 - Biodiversita, Estinzione e Conservazione. F. Petretti, 2003 – Gestione della fauna. Appunti delle lezioni.

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

Oral test based on the elaboration of a power point on the topics covered. The verification of learning can also be carried out electronically, should the conditions require it.

Examples of frequently asked questions and / or exercises

1) National legislation on wildlife management 


2) Regional legislation on wildlife management 


3) IUCN categories and red lists 

4) Action plans 

5) Wildlife monitoring techniques

VERSIONE IN ITALIANO