PROTECTED AREAS
Academic Year 2022/2023 - Teacher: Giorgio SABELLAExpected Learning Outcomes
Acquisition of a good knowledge on legislation and the system of national and regional protected areas.
Course Structure
Lectures and practical exercises in the classroom. If the teaching will give in a mixed or remote way, the necessary changes with respect to what was previously stated may be introduced, in order to respect the program envisaged and reported in the Syllabus.
Detailed Course Content
The italian protected areas (Parks, Reserves, Ramsar wetlands, SCI, SPA, IBA, etc.); International conventions, EU directives, national and regional legislation; territorial plans and management plans; relations with land use planning (PRG, landscape’s plans, etc.); problems and perspectives.
Textbook Information
- Parchi e aree protette in Italia - Accademia Nazionale dei Lincei, Roma.
- AA.VV., 2003 Il sistema delle aree protette in Italia – T.C.I., Milano.
- Massa R., Ingegnoli V., 1999 – Biodiversità, Estinzione, conservazione. UTET, Torino.
- Lecture notes
Course Planning
Subjects | Text References | |
---|---|---|
1 | Le aree protette In Italia | Parchi e aree protette in Italia - Accademia Nazionale dei Lincei, Roma. AA.VV., 2003 Il sistema delle aree protette in Italia – T.C.I., Milano. Appunti delle lezioni |
2 | Convenzioni internazionali | Appunti delle lezioni |
3 | Direttive UE, legislazione nazionale e regionale | Appunti delle lezioni |
4 | Piani territoriali e piani di gestione | Massa R., Ingegnoli V., 1999 – Biodiversità, Estinzione, conservazione. UTET, Torino. Appunti delle lezioni |
5 | Relazioni con la pianificazione territoriale (PRG, Piani paesistici, etc.) | Appunti delle lezioni |
6 | Problemi e prospettive | Appunti delle lezioni |