PROTECTION AND MANAGEMENT OF WILDLIFE
Academic Year 2023/2024 - Teacher: Giorgio SABELLAExpected Learning Outcomes
Acquisition of basic knowledge of European, national and regional legislation on wildlife conservation. Concepts and principles of management and nature conservation. Knowledge of the main threats to wildlife and natural environments and habitats. Acquisition of the main methods used to wildlife monitoring aimed at environmental planning, conservation of natural resources and environmental restoration. Alien invasives species.
Course Structure
Lectures and practical exercises in field. If the teaching will give in a mixed or remote way, the necessary changes with respect to what was previously stated may be introduced, in order to respect the program envisaged and reported in the Syllabus.
Required Prerequisites
Attendance of Lessons
Detailed Course Content
Methodologies for the study of the fauna: list of species and ecosystemic approach - Populations in decline and in danger of extinction, endangered species on a global scale and local IUCN Red List; - Alien species; DAISIE database; arrangements, and risks of globalization fauna; - Strategies for conservation and wildlife management through the systems of protected areas and ecological networks, with particular reference to the Mediterranean area; - Reintroductions and restocking; - Models in ecological conservation strategies at global and local level; - GIS applications; - National and international legislation; - Planning and wildlife conservation.
Textbook Information
R. Primack, L. Carotenuto, 2003 - Conservazione della Natura. Zanichelli, 528 pp.
R. Massa, V. Ingegnoli, 1999 - Biodiversita, Estinzione e Conservazione. UTET, 518 pp.
F. Petretti, 2003 – Gestione della fauna. Edagricole, 370 pp.
Lecture notes
Course Planning
Subjects | Text References | |
---|---|---|
1 | Popolazioni in declino ed a rischio di estinzione | R. Primack, L. Carotenuto, 2003 - Conservazione della Natura. R. Massa, V. Ingegnoli, 1999 - Biodiversita, Estinzione e Conservazione. Appunti delle lezioni. |
2 | Specie minacciate su scala globale e locale liste rosse IUCN | R. Primack, L. Carotenuto, 2003 - Conservazione della Natura. R. Massa, V. Ingegnoli, 1999 - Biodiversita, Estinzione e Conservazione. Appunti delle lezioni. |
3 | Specie alloctone; database DAISIE | R. Massa, V. Ingegnoli, 1999 - Biodiversità, Estinzione e Conservazione. F. Petretti, 2003 – Gestione della fauna. Appunti delle lezioni |
4 | Metodologie per lo studio della fauna: elenco delle specie ed approccio ecosistemico | Appunti delle lezioni |
5 | Modalità, problemi e rischi della globalizzazione faunistica | R. Primack, L. Carotenuto, 2003 - Conservazione della Natura. Appunti delle lezioni |
6 | Strategie di conservazione e gestione della fauna tramite i sistemi di Aree protette e reti ecologiche con particolare riferimento all’area mediterranea | R. Primack, L. Carotenuto, 2003 - Conservazione della Natura. R. Massa, V. Ingegnoli, 1999 - Biodiversita, Estinzione e Conservazione. F. Petretti, 2003 – Gestione della fauna. Appunti delle lezioni |
7 | Reintroduzioni e ripopolamenti | F. Petretti, 2003 – Gestione della fauna. Appunti delle lezioni |
8 | Modelli ecologici nelle strategie di conservazione a livello globale e locale | R. Primack, L. Carotenuto, 2003 - Conservazione della Natura. R. Massa, V. Ingegnoli, 1999 - Biodiversita, Estinzione e Conservazione. F. Petretti, 2003 – Gestione della fauna. Appunti delle lezioni. |
9 | Applicazioni GIS | Appunti delle lezioni |
10 | Normativa nazionale, comunitaria e internazionale | F. Petretti, 2003 – Gestione della fauna. Appunti delle lezioni |
11 | Pianificazione territoriale e conservazione della fauna | R. Primack, L. Carotenuto, 2003 - Conservazione della Natura. R. Massa, V. Ingegnoli, 1999 - Biodiversita, Estinzione e Conservazione. F. Petretti, 2003 – Gestione della fauna. Appunti delle lezioni. |
Learning Assessment
Learning Assessment Procedures
Examples of frequently asked questions and / or exercises
2) Regional legislation on wildlife management
3) IUCN categories and red lists
4) Action plans
5) Wildlife monitoring techniques