ENVIRONMENTAL ASSESSMENTS AND THEMATIC MAPPINGModule ZOOLOGICAL ASPECTS
Academic Year 2023/2024 - Teacher: Giorgio SABELLAExpected Learning Outcomes
The module proposes to evaluate the quality, the incidence of the environment and the potential impacts on the faunal biotic component; acquire critical ability to examine plans and projects.
Course Structure
Lectures and practical exercises in field. If the teaching will give in a mixed or remote way, the necessary changes with respect to what was previously stated may be introduced, in order to respect the program envisaged and reported in the Syllabus.
Required Prerequisites
Attendance of Lessons
Detailed Course Content
The directives "Habitats" and "Birds" and the conservation of biodiversity. Generalities about the evaluation of incidence and the VInca procedure. Description of the natural environment and of the project. The natural environments in the Mediterranean region. Checklist of species, of biotic communities and of most significant habitats. Species of international, national and regional red list and species authorities and of EU Directives 42/1992 and 147/2009. Protected areas (parks, natural reserves, SIC and ZPS). Techniques for the identification of the impacts of primary and sequential (graphs, checklists, thematic mapping, matrices). Measures to minimize impacts. Cases study.
Textbook Information
- Documenti Comunità Europea 2000, La gestione dei siti della rete Natura 2000. Guida all’interpretazione dell’articolo 6 della direttiva «Habitat» 92/43/CEE;
- Documenti Comunità Europea 2002, Valutazione di piani e progetti aventi incidenza significativa sui siti della rete Natura 2000. Guida metodologica alle disposizioni dell’articolo 6, paragrafi 3 e 4 della direttiva “Habitat” 92/43/CEE;
- G. Landi, 2009 - Guida alle procedure di autorizzazione ambientale - La valutazione di impatto ambientale e la valutazione ambientale strategica. UTET, 268 pp;
- M. Aleo, 2012 – Valutazioni ambientali. Le procedure di VAS, VIA, AIA, e VI nel governo del territorio. Grafill ISBN 13 978-88-8287-464-7;
- Lecture notes
Course Planning
Subjects | Text References | |
---|---|---|
1 | Le direttive Habitat” ed “Uccelli” e la conservazione della biodiversità. | Appunti delle lezioni |
2 | Generalità sulla relazione di incidenza e la procedura VInca. | Aleo, 2012.Documenti Comunità Europea 2000, La gestione dei siti della rete Natura 2000. Documenti Comunità Europea 2002, Valutazione di piani e progetti aventi incidenza significativa sui siti della rete Natura 2000. G. Landi, 2009. Appunti delle lezioni |
3 | Descrizione generale dell’ambiente naturale e descrizione del progetto. | Appunti delle lezioni |
4 | Gli ambienti naturali della regione mediterranea. | Appunti delle lezioni |
5 | Check-list delle specie, delle biocenosi e degli habitat più significativi. | Appunti delle lezioni |
6 | Specie delle liste rosse internazionali, nazionali e regionali e delle direttive CEE 42/1992 e 147/2009 | Appunti delle lezioni |
7 | Aree protette (parchi, riserve naturali, SIC e ZPS). | Appunti delle lezioni |
8 | Tecniche per l’individuazione degli impatti primari e sequenziali (grafi, liste di controllo, cartografia tematica, matrici). | Aleo, 2012. Documenti Comunità Europea 2000, La gestione dei siti della rete Natura 2000. Documenti Comunità Europea 2002, Valutazione di piani e progetti aventi incidenza significativa sui siti della rete Natura 2000. Appunti delle lezioni |
9 | Misure di minimizzazione degli impatti. | Aleo, 2012. Documenti Comunità Europea 2000, La gestione dei siti della rete Natura 2000. Documenti Comunità Europea 2002, Valutazione di piani e progetti aventi incidenza significativa sui siti della rete Natura 2000. Appunti delle lezioni |
10 | Casi studio. | Appunti delle lezioni |
Learning Assessment
Learning Assessment Procedures
Examples of frequently asked questions and / or exercises
2) Natura 2000 network
3) Animal species of community interest
4) Impact matrices
5) Mitigation and compensation measures